Talven pimeydestä oli ihanaa lähteä viikoksi Thaimaan lämpöön ja aurinkoon latautumaan. Olin ns. ”ykkösluokan” matkalla, joka tarkoittaa siis lomaa hyvän ystävättären kanssa. Suunnitelmissa oli ottaa rennosti: makoilla auringossa, syödä hyvin ja nukkua paljon. Jotta loma olisi hemmotteluloma, niin varasimme majoituksen Sofitiel Krabi Phokeethra Golf and Spa Resortista, joka sijaitsee Klong Muang Beach rannalla vehreän sademetsän ympäröimänä. Hotelli on viktoriaaniseen tyyliin sisustettu ja puutarhasta (sekä osasta huoneita) avautuu näkymät saarille ja Andamaanienmerelle.

Hotellin uima-allas oli valtava yli 7000m2 kokoinen, yksi Thaimaan suurimmista.

Lomamme aikana sää oli puolipilvinen ja sateitakin saatiin, mutta useimmin vain iltapäivällä. Eipä nuo sateet ja pilvet meidän lomaamme haitanneet, sillä lämpöä riitti kuitenkin yli +30 astetta jokaisena päivänä. Jos meillä on Suomessa ollut pari vuotta kurjat kelit, niin on kuulemma Thaimaassakin ollut normaalia pilvisempää ja sateisempaa. Juttelimme hotellin kunto-ohjaajan kanssa säästä ja hänkin ihmetteli poikkeuksellisia kelejä parhaana turistiaikana.

Hotellin rannasta lähti ilmainen venekuljetus läheiselle Hong saarelle pitkähäntäveneellä. Varasimme toisena matkapäivänämme kuljetukset tälle saarelle ja vietimme päivää sen laguunin hiekkarannalla. Saarelle mennessä oli sen verran merenkäyntiä, että laitoin pelastusliivit päälleni kun sivuaallot kastelivat minut ja suolavesi maistui suussa. Paluumatka olikin rauhallinen ja meri oli tyyntynyt.

Saaren toiselta puolelta pääsi ajamaan saaren sisään jäävään poukamaan.

Vesi oli ihanan kirkasta ja lämmintä. Täällä on voimakas vuorovesi noin 2m rannoilla ja siksi saarille yleensä lähdetään aikaisin aamulla ja palataan iltapäivästä. Meri ja rannat ovat myös kauniimpia nousuveden aikaan kun kivet eivät ole näkyvissä. Kirkkaassa vedessä vaikutti siltä kuin olisi uinut akvaariossa. Kalat olivat pelottomia ja uivat hyvin pinnassa. Välillä uidessa huomasi olevansa keskellä kalaparvea ja tuntui kuin olisi voinut kädellä napata kalan kiinni.

Olimme myös päivän hotellimme veneellä merellä. Veneessä oli kolmen hengen miehistö, joka huolehti meistä kuudesta asiakkaasta hyvin. Ajoimme Phi Phi saarille heti aamu varhaisella. Kiertelimme veneellä saarelta toiselle ja välillä ankkuroimme poukamaan snorklailemaan. Miehistö oli huolehtinut hotellin menystä valitsemamme ruuat mukaan ja myös tarjoili kylmää juotavaa päivän aikana. Rantauduimme usealle saarista viettämään aikaa. Monella saarista oli paljon turisteja ja itseäni ei sellaiset paikat oikein kiinnosta. Paras saarista oli ehkä tuo otsikkokuvassa näkyvä ranta, jossa ei ollut muita turisteja. Miehistö kattoi meille lounaan rantahietikolle ja siinä oli ihana auringossa katsella merta ja nauttia maittavaa lounasta.

Meidän piti siis lomalla nukkua paljon, syödä hyvin ja maata altaalla. No lopulta tästä kuitenkin taisi tulla aktiiviloma sillä kävimme kuntosalilla viitenä iltana (viikon lomalla) ja lisäksi teimme myös päivän patikkaretken viidakkoon (kirjoitan tästä reissusta myöhemmin). Hotellilla oli hyvä kuntosali ja sen laitteet oli juuri uusittu. Lisäksi muutamana iltana salilla ei ollut ketään muita meidän lisäksemme. Mitä luksusta kun on kuntosali täysin omassa käytössä.

Puhuttiin ystäväni kanssa, että on ne vain pienet asiat jotka innostavat liikkumaan lomallakin. Kun näimme siistin kuntosalin, jossa ei ollut muita ja puitteet olivat ylelliset niin pakkohan sitä oli lähteä treenaamaan. Lukitussa pukukaapissa odotti: pyyhe, luonnon pesusieni, puinen kampa, sheivaus setti, suihkumyssy, kynsiviila ja topsy puikkoja. Pesutiloissa oli perinteinen sauna sekä höyry sauna valmiina käyttöön. Lisäksi pesutuotteet olivat ylelliset. Treenikamat päälle huoneessa ja kylpytakki mukaan kainaloon kun lähdet salille. On aivan ihana palata omaan huoneeseen treenin jälkeen, kun on käynyt saunassa ja peseytynyt.

Hotellissa oli useampi ravintola, mutta kaikista eniten pidimme 24/7 avoinna olevasta huonepalvelusta. Kävimme usein illalla kuntosalilla ja saunassa. Mikä sen ihanampaa kun tulla salilta kylpytakki päällä hotellihuoneeseen ja tilata huonepalvelusta illallinen vuoteeseen.

Loma oli mukava ja rentouttava. Tosin on mennyt yllättävän pitkään, että saan sisäisen kelloni käännettyä suomenaikaan.